laatste weekje voorbij... - Reisverslag uit Mumias, Kenia van Mascha Friderichs - WaarBenJij.nu laatste weekje voorbij... - Reisverslag uit Mumias, Kenia van Mascha Friderichs - WaarBenJij.nu

laatste weekje voorbij...

Door: Mascha

Blijf op de hoogte en volg Mascha

18 Juni 2005 | Kenia, Mumias

Hallo allemaal!

Het laatste berichtje vanuit Mumias... Deze week heb ik de laatste week stage gehad en maandag vertrekken we met de bus richting Nairobi. Dinsdag t/m vrijdag gaan we op safari naar de Masai Mara en Lake Nakuru, zaterdag reizen we van Nairobi naar Malindi, dan op woensdag vandaar naar Mombasa, en op maandag weer terug naar Nairobi om op dinsdagavond terug te vliegen. Echt raar dat de stage nu is afgelopen en dat we hier maandag voorgoed weggaan, maar zo'n heerlijke vakantie in het vooruitzicht maakt veel goed!!
We hebben we een drukke week achter de rug. Maandagmiddag zijn we met een patient gaan lunchen. Nou wist ik al wel dat die mensen veel geld hadden, maar ze zijn dus echt rijk!! Heel apart, rij je daar in een luxe Mercedes Benz over de hobbelige zandwegen terwijl je overal op straat mensen op blote voeten en in afgedragen kleren ziet lopen en fietsen. Voor de meesten is zelfs de meest goedkope auto al onbetaalbaar. De lunch was heerlijk, niet te vergelijken met het meeste wat we tot nu toe in Kenia hebben gehad. Wat een verschil er dan toch binnen een land kan zijn, tot nu hadden we toch vooral de arme kant gezien.
Dinsdag zijn we met MCH (mother and child healthcare of zoiets) met de 'community' meegeweest. Dan gaan ze vanuit het ziekenhuis met een busje naar een of ander gehucht. Daar worden klamboe's verkocht, kinderen ingeent en medicijnen gegeven, voorlichting gegeven over gezondheid etc. Zeker goed werk wat ze doen en leuk om eens mee te maken. De kinderen waren helemaal door het dolle heen dat er 2 blanken bij waren, dat heeft weer een paar leuke foto's opgeleverd! (komen op mijn site te staan zodra ik terug in Nederland ben).
Woensdag heb ik met Lea op de school for clinical medicine een presentatie gegeven aan 2e-jaars studenten over brandwonden en fysiotherapie. Omdat we vorige week in het ziekenhuis ook al een presentatie hadden gegeven waren we niet echt zenuwachtig, al waren we wel benieuwd wat we konden verwachten. De presentatie ging goed, en de studenten waren in tegenstelling tot de mensen in het ziekenhuis echt geinteresseerd en hadden veel te vragen. Eerst ging het nog over brandwonden, maar even later kwamen er vragen zoals: "Hoe groot is Nederland" "Wat zijn je hobbies?" en "Mag ik je adres?" Echt grappig, we hebben echt superlang over van alles en nog wat zitten praten, de vragen bleven maar komen! Een zeer geslaagde presentatie dus, en we hebben er een aantal adressen en telefoonnummers aan over gehouden...!
Donderdag zijn we naar Kisumu geweest om ons visum te verlengen. Ging een stuk makkelijker dan we verwacht hadden, wij rekenden er al op om daar uuuuren te moeten zitten wachten (Keniaanse bureaucratie...). Maar dat viel alles mee, het ging heel snel en we hoefden maar 200 shilling te betalen terwijl we in de Lonely Planet 2200 hadden zien staan. Vreemd, maar mij hoor je niet klagen! Als ze me op 5 juli maar gewoon in het vliegtuig laten stappen.
Gisteren laatste dagje gewerkt. Echt niet leuk om afscheid te moeten nemen van iedereen. Ik ga het echt wel missen!!
Gisteravond hebben we ook weer wat meegemaakt. We waren uitgenodigd voor het diner bij de Soroptomist Club, een soort Rotary, maar dan speciaal voor vrouwen. Er kwam namelijk een Nederlandse vrouw en ze hadden gedacht dat het voor haar wel leuk was om hier wat landgenoten te zien. Alsof ze na 1 week de Nederlanders al zo vreselijk zou missen... Maar goed, zo kom je nog eens ergens. 't Was wel heel apart allemaal. Constant voel je je hier rijk, te netjes gekleed (kleren zonder gaten, en schoenen aan is al heel wat), maar dit waren dus echt wel rijke mensen allemaal! Alleen dat huis al... zo groot is ons huis in Nederland nog lang niet!! En ook al hadden we gewoon normale kleren aan, we voelden ons er echt wel een beetje slordig bijlopen. Die vrouwen zagen er allemaal super netjes uit, allemaal van die sjieke Afrikaanse jurken. Ze hebben hier natuurlijk ook wel veel mooiere kleren dan wij in Nederland hebben. Ook heel opvallend, we hadden nog nooit zoveel dikke Kenianen bij elkaar gezien! Dan merk je toch wel wat een groot verschil het is met de mensen die je in het ziekenhuis of op straat ziet. Vanavond hadden ze ook weer iets, gaan we ook heen. Ach ja, het is wel grappig om eens te zien, en in Nederland zou je zoiets nooit doen (zou het ook niet willen, haha).
Dit weekend de koffers inpakken, hoop dat het een beetje gaat passen, we hebben in Kisumu weer veel te veel souverniers gekocht. Dan nog afscheid nemen van de laatste mensen, en maandag vroeg weg. 't Is zeker 8 uur rijden naar Nairobi. Er zitten hier nu 2 Ierse meisjes, Helen en Maria. Die zijn er maar voor 4 weken en toevallig zijn ze gelijk met Lea en mij aan de kust. Dus we hebben met hun in Mombasa (Diani Beach) afgesproken. Is gezelliger en goedkoper ook ivm accomodatie. Ik begin er steeds meer zin in te krijgen!!
Ik ben nu snel thuis, dus zie jullie allemaal binnenkort wel weer. Ik zal Kenia missen, maar vind het toch ook wel leuk om weer naar huis te komen hoor! :)

xxx Mascha

• 18 Juni 2005 - 07:37

Corina:

Hoi Mascha, Veel plezier nog met je vakante aldaar. Hoop je snel weer te zien in Holland. Goede reis maar alvast. Groetjes Corina

• 19 Juni 2005 - 13:27

Sas:

hey mas, is het probleem van de king size zebra al opgelost? hahahaha Ben vorige week naar groot studentenfeest geweest waar Guus Meeuwis kwam, echt superleuk feestje. Gisteren naar festival in Tilburg geweest, Krezip nog live gezien. Vet cool. ik kijk nu al uit naar al je foto's! Groetjes Sascha

• 22 Juni 2005 - 18:37

Ineke:

Nou Mascha, geniet van je welverdiende vakantie. Dat heb je ongetwijfeld verdiend na deze stage.
    We zijn benieuwd naar al je verhalen!

groetjes, Ineke

• 25 Juni 2005 - 12:10

Oma:

mascha een fijne vacantie en een voorspoedige reis terug.wij zijn dan in Middelburg we kunnen je dus niet komen begroeten.liefs opa en oma