regen... 't is net Nederland - Reisverslag uit Mumias, Kenia van Mascha Friderichs - WaarBenJij.nu regen... 't is net Nederland - Reisverslag uit Mumias, Kenia van Mascha Friderichs - WaarBenJij.nu

regen... 't is net Nederland

Door: Mascha

Blijf op de hoogte en volg Mascha

28 April 2005 | Kenia, Mumias

Hallo allemaal,

bedankt weer voor de leuke berichtjes op mijn site. Het cultuurverschil is inderdaad heel groot, maar ik moet zeggen dat het aardig lukt om daarmee om te gaan. Het scheelt natuurlijk dat we hier met 6 Nederlanders zitten dus je kunt af en toe je hart luchten bij elkaar. En verder moet je af en toe gewoon niet te veel erover nadenken. Best moeilijk soms hoor, bv. als kleine kinderen je om geld vragen, maar daar moet je gewoon niet aan beginnen. Dan blijven ze bedelen en dan leren ze ook dat blanken geld geven, lijkt me ook niet de bedoeling! En grote kans dat ze van dat geld geen boterham gaan kopen, maar een potje lijm (om te snuiven), daar ga ik natuurlijk niet aan meewerken.
Wat ook wel scheelt is dat de meeste mensen hier zichzelf niet zielig vinden. Ze accepteren hun leven zoals het is en dat maakt het voor ons ook makkelijker. Als iedereen nou constant zat te janken omdat ze zo'n honger hebben, ziek zijn etc. zou het een stuk moeilijker zijn! Kleinzerig zijn ze hier ook niet, ik help in het ziekenhuis vaak mee met de verzorging van brandwonden en dat gaat er bepaald niet zachtzinnig aan toe, maar de meesten geven geen kik. Terwijl je in Nederland al lang al een verdoving zou hebben gehad.
Afgelopen weekend was nog erg leuk, maar vermoeiend. We waren vanuit Kitale naar het park gegaan omdat we daar wilden overnachten. Was nog zo'n 20 km, het eerste stuk kon met een busje, maar de laatste 5 km moesten we lopen. Eenmaal aangekomen in het park bleek dat je daar alleen kon slapen als je zelf een tent had, en die hadden wij dus niet. Maar goed, 'vlakbij' was een camping waar we wel konden slapen. Weer die 5 km teruglopen (heuvelige en hobbelige weg, hitte... toch wel vermoeiend hoor!), een lift geregeld voor het laatste stukje, we waren blij toen we daar aankwamen. Maar helaas, daar slapen zou ook niet praktisch zijn, dus we moesten weer terug naar Kitale. En zo waren we 3 uur verder en weer terug waar we begonnen waren, bah! Ondertussen was het ook nog donker geworden, en eigenlijk wordt er altijd gewaarschuwd dat je in het donker niet de straat op moet gaan, maar aangezien we wel wilden ontbijten de volgende dag hadden we weinig keuze. Was de supermarkt ook nog net dicht, maar wij mochten nog wel even naar binnen. Eigenlijk schandalig, maar het heeft wel z'n voordelen om blank te zijn... De volgende dag zijn we vroeg opgestaan (10 voor 6!! en dat in het weekend), want hoe vroeger je in het park bent hoe meer kans je hebt om wilde dieren te zien. En het was niet voor niks, want we hebben antilopes en aapjes en veel vogels (maar toch geen 370 verschillende :))gezien. Al met al was het toch wel de moeite waard.
Om even op jullie vragen in te gaan: Ze drinken hier Tusker bier, smaakt best goed, alleen je moet soms wel duidelijk maken dat je het koud wil hebben. Iedere Nederlander weet natuurlijk dat lauw bier niet te drinken is, maar hier hebben ze dat nog niet helemaal door. En nog een leuk feitje: een halve liter bier in een bar kost zo'n 60 shilling, oftewel 60 eurocent. Da's nog eens goedkoop drinken he. Overigens heb je hier wel meer van die belachelijk lage prijzen, het hotel in Kitale kostte bijvoorbeeld 9 euro voor een tweepersoonskamer, en voor een flink bord friet met een omelet heb ik 80 cent betaald (flesje frisdrank erbij: 20 cent). Maar een pot jam kost dan wel weer een euro en een 2 liter fles sprite E1,20. Wel iets goedkoper dan in Nederland maar het scheelt niet zo heel veel.
We hebben nog genoeg plannen voor de komende tijd, maar ik denk niet dat de Kilimanjaro daarin voor gaat komen. Dat is vanaf hier namelijk nog best een eind weg, dus past moeilijk in de planning. Wel willen we mount Elgon (op de grens met Uganda) beklimmen, en in de laatste week mount Kenya (ligt meer in de buurt van Nairobi). Verder willen we nog naar de Masai Mara, en na onze stage ook nog een paar dagen naar Mombasa, lekker aan het strand! Ik heb nog geen idee wat we komend weekend gaan doen, maar we zijn maandag vrij (omdat zondag een feestdag is, lekker logisch he!) dus we hebben wel een lekker lang weekend. Jullie horen het wel weer.
Iedereen die meivakantie heeft wens ik alvast een fijne vakantie. En aangezien wij op dit moment Nederlands weer hebben, het is al de hele dag grijs en aan het motregenen, hoop ik maar dat jullie nu een beetje Keniaans weer hebben!

xxx Mascha

  • 28 April 2005 - 14:25

    Richard:

    Je boft toch maar hoor, ondanks dat het weer bij jullie even wat minder is... De enige vogels die ik hier zie zijn eksters en kraaien en de enige apen rondom Vossenveld zijn die eikels van de roeivereniging :(
    Maar goed : nog veel plezier en ik hou je op de hoogte van de gang van zaken hier... Ik ben trouwens bijna klaar met de eerste versie van m'n scriptie. Ik hoop na de mei-vakantie de eerste hoofdstukken te gaan inleveren. Dus het schiet op ;)
    Groetjes, Richard.

  • 28 April 2005 - 15:14

    Roos:

    Hoe zit het met de insecten?? Ik neem trouwens aan dat het mooie vogels waren in het park, want anders is er natuurlijk helemaal nix aan, aan vogels! :P
    Ik ga trouwens ook eens een beetje op reis! Straatsburg en Ardennen, en dan ga ik gewoon net doen of ik in een heel interessant natuurreservaat in Kenia ben. Gewoon fantasie gebruiken!
    Wel beter trouwens dat er meer Nederlanders zijn idd om mee te praten. Hebben ze er trouwens hagelslag? ;) :D
    x Roos

  • 28 April 2005 - 18:47

    Sandrino:

    Inderdaad, what Roos said, Wordt je nog niet gek van de muggen? Het zijn iig geen mietjes daar. Hoe is het bier daar trouwens. Beetje te drinken? Maar goed. Veel plezier verder
    groet Sandrino

  • 28 April 2005 - 22:23

    Maria:

    Jambo Mascha,
    Wat een leuke en interessante verhalen heb je toch. Heb je al een idee hoe lang de post er over doet om je een pakje te bezorgen want ik wil je iets sturen,zo rond eind mei. Zijn er echt zoveel kinderen die lijm snuiven? Hoe leven die kinderen?
    Ik wens je een prettig weekend en ben benieuwd naar je volgende bericht.
    Groetjes,

  • 29 April 2005 - 10:33

    Corina:

    Hey Maz, Klinkt goed die weekenden daar. Hoe krijg je het erin gepropt, zoveel zien. Hoe gaat het verder op stage en met afstudeeropdracht?

    Liefs Corina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Mumias

Mascha
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 44
Totaal aantal bezoekers 12533

Voorgaande reizen:

06 Februari 2013 - 06 Februari 2016

PhD in Australie

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: