Ben ik weer! - Reisverslag uit Mumias, Kenia van Mascha Friderichs - WaarBenJij.nu Ben ik weer! - Reisverslag uit Mumias, Kenia van Mascha Friderichs - WaarBenJij.nu

Ben ik weer!

Door: Mascha

Blijf op de hoogte en volg Mascha

23 April 2005 | Kenia, Mumias

Hoihoi!

Deze keer weer gewoon een berichtje uit Kenia. We zitten nu in Kitale, ongeveer 3 uur reizen vanuit Mumias. Dit weekend gaan we het Saiwa Swamp National Park bezoeken. Nou ja, parkJE kan ik beter zeggen wat het is niet groter dan 3 km2. Maar het zou wel mooi moeten zijn, er leeft o.a. een soort antilope, een aantal soorten apen en 370 verschillende soorten vogels. Ik zal ze tellen, haha!
Verder gaat het allemaal z'n gangetje hier. Ongeloofelijk dat we hier alweer 3 1/2 week zijn, de tijd gaat supersnel. Van de week had ik wel even een paar dagen dat ik het minder vond. Op stage was het vrij saai, weinig te doen en alle mensen zitten constant swahili te praten dus je verstaat er niks van. Ook is de fysiotherapie hier best wel anders dan in Nederland. De fysiotherapeut mag hier veel meer, wat wel leuk is want zo kun je veel leren, alleen worden wij er soms op aangekeken dat we bepaalde dingen niet weten. Terwijl we die gewoon nooit geleerd hebben omdat dat in Nederland niet de taak van de fysio is. En ook de dingen die we wel geleerd hebben (bv het behandelen van een patient met rugklachten) gaat hier zo anders. Het is dan moeilijk te beslissen of je het doet zoals hier gebruikelijk is, of dat je het lekker op de Nederlandse manier doet. Ik denk niet dat ze erom staan te springen dat jij als buitenlandse student het even allemaal anders gaat doen. Dus zulke dingen zijn wel lastig. Maar gaat het weer allemaal goed hoor. Gisteren was het redelijk druk met patienten dus dat was al een stuk leuker, en de manier van werken... daar komen we wel uit. Gelukkig zit ik hier met Lea en kunnen we het er samen wel over hebben dat het zo verschilt met Nederland.
Ook de cultuur is heel anders. Zo vragen heel veel mensen of ik katholiek of protestant ben. Als je dat antwoord dat je niet religieus bent kijken ze je toch raar aan! Dat bestaat hier gewoon niet, iedereen is hier gelovig, dus ze snappen er helemaal niks van. Erg grappig is dat ze zich dan afvragen wat je dan op zondag doet. Nou, gewoon hetzelfde als op andere dagen. Lijkt me logisch... Maar wat me wel opvalt is dat ze het wel heel raar vinden dat je niet gelovig bent, maar het niet slecht vinden ofzo. Ze accepteren wel dat het gewoon een verschil in cultuur is en ze proberen dus ook niet om je om te praten.
Ook heel raar vinden ze het dat een man in Nederland maar met 1 vrouw mag trouwen. polygamie is hier nog vrij normaal. Nou daar snappen wij dus niks van!! De verhouding man/vrouw is hier zo anders, de man heeft echt alles voor het zeggen. Als de man meerdere vrouwen wil kan dat, als de man sex wil maakt het niet uit of de vrouw geen zin heeft ofzo, heeft ze niks over te zeggen, als de man kinderen wil mag de vrouw niet de pil blijven slikken, en ga zo maar door. En als wij dan zeggen "als mijn man/vriend me zou slaan zou ik terugslaan" dan vinden ze dat ook heel vreemd. De emancipatie heeft hier nog een lange weg te gaan...
Hoewel, we hebben nu op het moment in het ziekenhuis een brandwondenpatient, een man van zo'n 30 jaar. Hij heeft brandwonden op zijn buik, rug en billen, schijnbaar omdat zijn vrouw of minnares heet water over hem heen heeft gegooid! Dus sommige vrouwen kunnen wel voor zichzelf opkomen. Al zie je in het ziekenhuis toch wel veel vrouwelijke patienten met van alles en nog wat wat een man hen heeft aangedaan. Heel erg.
Ook liggen er nu 2 kindjes in het ziekenhuis die door hun ouders zijn achtergelaten. Van de ene (die zwaar ondervoed is, echt heel zielig) is er nog wel een oma, maar de andere is echt alleen. Ik kan dat echt niet begrijpen, dat mensen zomaar hun kind achterlaten. Ik weet ook niet wat er nu mee gaat gebeuren. Maar dit soort dingen gebeuren wel vaker, in het ziekenhuis woont al een hele tijd 1 kindje die door zijn ouders in de steek is gelaten.
Goed, genoeg zielige verhalen! Je moet daar echt niet te veel mee bezig zijn anders wordt je helemaal gek. Ik ga nu lekker verder van mijn weekend genieten.
Mooi dat jullie in Nederland nu ook een beetje zon hebben gekregen... Hoewel het hier regentijd is en het bijna elke dag wel regent, hebben we toch ook wel heel veel zon. Begin al een mooi bruin kleurtje te krijgen hoor (en nee, natuurlijk probeer ik jullie niet jaloers te maken)!

Heel veel groetjes, Mascha

P.S. Ik heb een poging gedaan om foto's op de site te zetten, maar dat wil nog niet lukken. Het internet is hier denk ik te traag.

  • 23 April 2005 - 12:06

    Corina:

    Hoi Mascha, Leuk verhaal zeg, wat maak je veel mee. Lijkt me best moeilijk, die cultuurverschillen. Groetjes

  • 23 April 2005 - 14:01

    Janneke:

    Wat zijn nederlandse vrouwen dan bitchen he!! Omgekeerde wereld. Boeiende verhalen die je daar zo meemaakt. Lijkt mij moeilijk om met zulke verhalen niet continu in je hoofd mee bezig te zijn, echt een knopje omzetten! Hopelijk waardeer je het dan des te meer wanneer je weer terug in een Nederlands ziekenhuis staat! Goh, wat hebben wij het hier toch goed :)))!!Halleluja! (om nog maar even in het thema "geloof" verder te gaan ;) ) Volhouden massie! Groetjes uit Rotterdam, xx Jans!

  • 23 April 2005 - 14:31

    Tina:

    Hoi Mascha, het is leuk weer van jou te horen. Ik kan mij voorstellen dat het soms moeilijk is om met al de verschillen om te gaan.Ik vond al de verschil tussen Duitse en Nederlandse fysiotherapie best lastig.Mijn stage aan het steunpunt is nu afgelopen en ik heb een week vrij genomen omdat ik nog heel veel verslagen moet schrijven.Over een week begint dan mijn stage bij Leas oude stageplek. Ik heb er echt zin in.
    De besten wensen en nog veel plezier in Kenia,
    groeten Tina

  • 23 April 2005 - 18:02

    Sascha:

    tja, een wereld van verschil... jammergenoeg zijn die verschillen soms moeilijk te begrijpen. Ander vraagje, hoe smaakt het bier daar? Ik mag volgende week lekker de hele week in de keuken staan; in dat leuke pak weetjewel ;-) wordt gezellig! -xxx-

  • 23 April 2005 - 19:47

    Sandrino:

    Nou, heftige ervaring zo te horen. Maaruh wel een ervaring zeg. Polygamietechnisch is het wel the place to be! We kunnen nog veel van ze leren zeg! Ik wens je veel plezier nog. Heb een en ander zitten lezen over Kenia en zijn schitterende landschappen. Ga je nog naar de Kilamanjaro op de grens met Tanzania? En de Serengeti? Wordt trouwens echt wel tijd voor foto's. Anders stuur je ze maar via de mail. Groetjes Sandrino

  • 25 April 2005 - 11:27

    Roos:

    Hoiii!
    Wat een verhaal! Wat voel ik me nu een feministe zeg haha. Je maakt wat mee daar zeg!!
    Ik ga trouwens ook wat doen... Ik ga survivallen :P zie je het voor je! Echt lachen.
    Veel succes met de stage de komende dagen weer!
    x Roos!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Mumias

Mascha
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 36
Totaal aantal bezoekers 12531

Voorgaande reizen:

06 Februari 2013 - 06 Februari 2016

PhD in Australie

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: