weekend bij Mount Elgon - Reisverslag uit Mumias, Kenia van Mascha Friderichs - WaarBenJij.nu weekend bij Mount Elgon - Reisverslag uit Mumias, Kenia van Mascha Friderichs - WaarBenJij.nu

weekend bij Mount Elgon

Door: Mascha

Blijf op de hoogte en volg Mascha

12 Juni 2005 | Kenia, Mumias

Hoihoi,

daar ben ik weer! Net weer een heeeeerlijk weekendje achter de rug. Vrijdagmiddag ben ik met Lea richting Kitale vertrokken, een plaats waar we al eens eerder geweest waren en waar we een goed hotel met een geweldig restaurant wisten. Helaas hadden we pech, het hotel zat vol. Erg jammer, wan na een week dat eten van het ziekenhuis ga je je toch wel verheugen op een lekkere maaltijd in het weekend, en dat restaurant was toch wel een van de beste die we in Kenia hebben gezien. Gelukkig hadden we de Lonely Planet bij en dus zo een ander hotel gevonden. Iets minder mooi, maar wel okee, en ook weer wat goedkoper, 7 euro voor een tweepersoonskamer. Wybke kwam wat later, maar had gelukkig ook nog plek daar. We hebben nog even overwogen om in het andere restaurant te gaan eten, maar in het donker over straat is hier echt niet veilig, dus we zijn maar gewoon in dit hotel gebleven. Het eten was ook best lekker, en het bier smaakte zeker net zo goed!
De volgende ochtend zijn we met zijn drieen richting Mount Elgon National Park gegaan. Eerst naar een soort camping waar we die nacht zouden slapen. We sliepen weer in een banda, zo'n soort hutje. 't Was een prachtige plek daar, lekker rustig, veel groen. Echt zo'n boerderij, er liepen ganzen, kalkoenen (jeetje wat zijn die beesten lelijk!), zelfs een struisvogel en een heel lief jong katje. Die zie je hier ook maar weinig.
's Middags zijn we het park ingegaan met een 4WD. We wouden eigenlijk wel lopen maar dan kon je minder zien en het was ook gevaarlijk. Zelfs in de auto moest er een ranger met een enorm geweer mee! We hebben veel dieren gezien daar, buffels (toen waren we toch maar blij dat we in een auto zaten), waterbucks, bushbucks (sorry, weet de nederlandse namen niet, waren allebei een soort hert-achtige beesten)) en bavianen. Ook zijn we 2 grotten in geweest, waar we enorm veel vleermuizen hebben gezien. Schijnbaar zitten daar ook wel eens olifanten, en we zagen zelfs een pootafdruk van een luipaard. Maar die hebben we niet gezien. Ook zijn we nog een berg opgeklommen, dat stukje konden we wel lopen, was ook niet mogelijk met de auto. Vrij zware wandeling, het was erg steil en glad en ik ging het goed in mijn knieen voelen, maar het uitzicht maakte wel alles goed! Wel jammer van het weer, we hebben behoorlijke regen gehad, maar je kan niet alles hebben. Op dit moment is het weer prachtig zonnig. Vanochtend hebbben we ook weer wat leuks gedaan, namelijk paardgereden! Erg grappig, want Lea en Wybke hadden dat allebei nog nooit gedaan en waren van te voren best wel bang, maar uieindelijk viel het ze hartstikke mee en vonden ze het ook erg leuk. Het was een heerlijke rit, prachtige natuur hier, en als je dan op een afstandje een paar giraffen of een kudde zebra's ziet (en dan dus NIET achter een hek) dan kan het niet mooier worden. We hebben ook nog een hele mooie vogel gezien, ik heb alleen geen flauw idee hoe die heet dus dat kan ik jullie niet vertellen. We hebben de hele rit stapvoets gereden alleen toen we terug waren mochten we nog even een stukje draven. Maar ik dacht, ik kan toch paardrijden dus ik ga lekker in galop. Dat vond mijn paard ook wel een goed idee wan die maakte meteen een paar flinke vreugdebokken. Volgens mij waren ze van daar allemaal nogal bang dat ik er af zou vallen, maar na zoveel jaar paardrijden gebeurd dat natuurlijk niet zomaar, ik vond het eigenlijk alleen maar grappig.
We hebben natuurlijk ook weer flink over de prijzen moeten onderhandelen. Dat begon al toen we aankwamen, ze wouden 2500 shilling (=25 euro) voor de banda, terwijl ze door de telefoon 2000 hadden gezegd. Wij gewoon 2000 betaald natuurijk. Toen voor die rit met de auto, dat zou 4000 shilling kosten, dus ook dat was een van de redenen dat we wel wilden lopen, hadden geen zin om zoveel geld uit te geven. Maar voor 3000 kon het ook wel! Maar ja, daar kwam dan wel nog van alles bij: entree voor het park (ook dat duurde weer eeuwen voor we resident price kregen, maar wij werken hier tenslotte voor 3 maanden dus gaan echt geen toeristen prijs betalen, bovendien hebben we een brief van het ziekenhuis om aan te tonen dat we hier werken), geld voor die ranger, etc. Ook hadden we nog een lunch meegekregen, daar wilden ze 600 shilling voor hebben. Maar na zo'n tijd in Kenia weten we ook wel dat je in een restaurant voor zo'n lunch echt niet meer dan 300 shilling betaald. Dus we hebben ook echt geweigerd zoveel te betalen. Wat verder geen probleem was, even onderhandelen, en daarna ben je weer even goede vriendjes. Rare mensen hoor, die Afrikanen. Ik vind het soms nog wel lastig om zo af te dingen, maar als je ziet hoe makkelijk het gaat, dan zullen ze in eerste instantie ook wel veel te veel geld vragen. En ik begin ondertussen ook gewend te raken aan de prijzen hier, dat zal weer even schrikken worden straks in nederland!
Dit was het laatste echte weekendje weg voor Lea en mij, straks alleen nog op safari en naar de kust, waar ik wel vreselijk veel zin in heb!! Deze week nog even stage lopen, afscheid nemen, de laatste dingen doen die we hier nog willen doen... en dan zit het er al weer op. De tijd is echt voorbij gevlogen. 6 juli ben ik weer terug in Nederland.
Ik zie jullie allemaal snel weer!!

Veel liefs, Mascha

  • 12 Juni 2005 - 12:23

    Corina:

    Hey Massie, Dat gaat snel zeg, 6 juli alweer terug. Ik ga trouwens 20 juni naar Rome, voor 5 dagen. Veel plezier nog de laatste weekjes. Groetjes Corina

  • 12 Juni 2005 - 14:52

    Roos:

    Was het een leuke ranger? ;)
    Van al dat praten over geld moet ik denken aan die reclame die ooit op tv was: Special Price For You!

  • 12 Juni 2005 - 17:46

    Maria:

    ha mascha,
    Geniet nog lekker van je sAfari en de kust. Neem geen spullen mee naar het strand want een vriendin van mij heeft alles moeten afgeven, waaronder haar paspoort, ticket en creditcard, omdat ze een mes op haar keel zetten.
    Een zwager van een vrieNdin woont in Nairobi en werkt voor de Volskrant, hij heet Kees Broere, dus als je nog iets interessants te vertellen hebt voor de rest van Nederland......
    Liefs,
    Maria

  • 14 Juni 2005 - 16:29

    Angelique:

    Hey Mascha,
    Leuk om je verhaal zo te lezen, vooral omdat wij hetzelfde hebben gedaan als jullie daar bij Mount Elgon. Wel raar om weer thuis te zijn hoor na 4,5 maand in Kenia te hebben gezeten. Maar voor jullie gaat de tijd zo te zien ook enorm snel. Bijna alweer naar huis. Ik heb nog kaartjes op de post gedaan voor jullie, dus hoop dat die nog op tijd aankomen, voordat jullie vertrekken uit Mumias. Nog heel veel suc6 en plezier daar meissie en ik zie je hopelijk snel weer in Nederland.
    Kus Angelique

  • 15 Juni 2005 - 11:06

    Sas:

    hey massie, ik verveel me zo op school (zit business center, beetje telefoontjes opnemen) en dan lees ik ook nog eens al jouw spannende verhalen. Ik kijk nu al uit om al je foto's te zien. groetjes x Sas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Mumias

Mascha
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 91
Totaal aantal bezoekers 12533

Voorgaande reizen:

06 Februari 2013 - 06 Februari 2016

PhD in Australie

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: